Kompetansemål
Klimaspillet kan brukes som en del av undervisningen for kompetansemål i både grunnskole og videregående utdanning, her er en oversikt over disse:
Ungdomsskole
Naturfag
Etter 10. trinn
-
Gjøre rede for energibevaring og energikvalitet og utforsk ulike måter å omdanne, transportere og lagre energi på.
-
Drøfte hvordan energiproduksjon og energibruk kan påvirke miljøet lokalt og globalt.
-
Gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold.
Samfunnsfag
Etter 10. trinn
-
Vurdere på hvilke måter ulike kilder gir informasjon om et samfunnsfaglig tema, og reflektere over hvordan algoritmer, ensrettede kilder eller mangel på kilder kan prege forståelsen vår.
-
Utforske hvordan teknologi har vært og fremdeles er en endringsfaktor, og drøfte innvirkningen teknologien har hatt og har på enkeltmennesker, samfunn og natur.
-
Beskrive ulike dimensjoner ved bærekraftig utvikling og hvordan de påvirker hverandre, og presenteretiltak for mer bærekraftige samfunn.
-
Reflektere over hvilke aktører som har makt i samfunnet i dag, og hvordan de begrunner standpunktene sine.
-
Beskrive trekk ved det politiske systemet og velferdssamfunnet i Norge i dag og reflektere over sentrale utfordringer.
Norsk
Etter 10. trinn
-
Bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer.
-
Informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium.
Videregående utdanning
Naturfag
Etter Vg1
-
Gjøre rede for hvordan klimaendringer påvirker evolusjon, utbredelse av arter og biologisk mangfold.
Samfunnskunnskap
Etter Vg1/Vg2
-
Utforske og presentere dagsaktuelle temaer eller debatter ved å bruke samfunnsfaglige metoder, kilder og digitale ressurser, og argumentere for egne og andres meninger og verdier.
-
Utforske hvordan interesser og ideologisk ståsted påvirker våre argumenter og valg av kilder, og reflektere over hvordan det gir seg utslag i forskjellige meninger.
-
Utforske og drøfte hvordan næringsgrunnlag, innovasjon og teknologi former og påvirker arbeidsliv og lokalsamfunn i Norge.
-
Vurdere hvordan utøvelse av makt påvirker enkeltpersoner og samfunn.
-
Utforsk en utfordring eller en konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte hvordan utfordringen eller konflikten påvirker forskjellige grupper.
-
Reflektere over hva det innebærer å være medborger, og sammenligne hvordan politiske systemer er organisert i forskjellige land og områder.
Geografi
Etter Vg1/Vg2
-
Gjøre rede for hvordan indre og ytre krefter har dannet ulike landskap, og utforske og gi eksempler på hvordan menneskene som bor der, kan utnytte ressursene
-
Drøfte ulike interesser knyttet til ressurs- og arealbruk i Norge, Sápmi/Sábme/Sáepmie og nordområdene
-
Reflektere over sin egen ressursbruk og ressursbruken i Norge i et globalt og bærekraftig perspektiv
-
Utforske hva endringer i klimaet betyr for natur og samfunn lokalt, regionalt eller globalt
Norsk (Studieforberedende)
Etter Vg1
-
Lytte til andre, bygge opp saklig argumentasjon og bruke retoriske appellformer i diskusjoner.
Norsk (yrkesfag)
Etter Vg2
-
Bruke relevant fagspråk til å presentere, gjøre rede for og dokumentere faglige emner og arbeidsprosesser fra eget utdanningsprogram.
-
lytte til andre, bygge opp saklig argumentasjon og bruke retoriske appellformer i diskusjoner.